LAAGSTE PRIJZEN
BESPAAR TOT 60%
GRATIS LEVERING
BESTELLINGEN BOVEN €50+
BETROUWBAAR
TRANSPARANT, GETEST
GROOTSTE AANBOD
1200+ PRODUCTEN

Hardloop dossier – Voeding & Stretchen

Hardloopdossier - stretch & voeding - BULK POWDERS
Neem deel aan de conversatie

Als het aankomt op hardlopen, zijn voeding, warming up en cooling down essentieel om jouw prestaties te ondersteunen. Maar wat zou je moeten eten? En hoe moet je stretchen? We vroegen het aan BULK POWDERS® atleet en Adidas Runners captain; Sajeh Tavasolie.

Wat is een goede warm-up voor een lange afstandsloop?

Ga je ’s ochtends hardlopen, of nadat je voor lange tijd achter je bureau hebt gezeten, dan voel je je waarschijnlijk stijf. Daarom is een warm-up belangrijk. Je moet je gewrichten mobiliseren, en niet alleen je benen, van top tot teen. Zwaar met je armen, draai je knieën en zorg dat je soepel kunt bewegen. Wanneer je dat hebt gedaan is het tijd om je hartslag omhoog te brengen. Goede oefeningen hiervoor zijn Jumping Jacks & lunges.

Wat zou je moeten eten voor een loop, of is het beter niet te eten?

Doe je een lange afstandsloop, dan is het belangrijk dat je genoeg koolhydraten binnenkrijgt op voorhand. Maar zorg ervoor dat je ten minste 90 minuten tussen eten en sporten laat zodat je lichaam de tijd heeft om je eten te verwerken. Een eiwit shake en banaan op toast is altijd een goed idee. Heb je een race gepland staan, dan kun je de avond ervoor je koolhydraten vast aanvullen, pasta is dan een perfecte keuze.

Is een cooling down echt nodig?

Ja, is het simpele antwoord. Een cooling down is net zo belangrijk als een warming-up. Het helpt om strakke spieren los te maken en hierdoor heb je de volgende dag minder last. Ga niet meteen van hardlopen naar de bank, maar loop 3-5 minuten op een gewoon tempo en doe daarna wat stretches.

Wat moet je na een lange loop eten?

Je post-workout maaltijd moet een goede mix van proteïne en koolhydraten zijn. De proteïne helpt bij het opbouwen van spiermassa en de koolhydraten vervangen het glycogeen dat je tijdens een loop hebt verbrand. Een alles-in-één shake heeft dit allemaal, probeer eens onze Vegan Alles-in-één of AFTERMATH. Loop je in de morgen dan kun je op z’n tijd een maaltijd met kip en rijst of een gepofte aardappel met groenten eten.

Reacties zijn gesloten.