LAAGSTE PRIJZEN
BESPAAR TOT 60%
GRATIS LEVERING
BESTELLINGEN BOVEN €50+
BETROUWBAAR
TRANSPARANT, GETEST
GROOTSTE AANBOD
1200+ PRODUCTEN

ZMA – Zink, Magnesium en B6

Zink, magnesium, vitamine B6 | BULK POWDERS®
Neem deel aan de conversatie

ZMA is een supplement dat drie belangrijke voedingsstoffen combineert: zink, magnesium en vitamine B6. Dit is de reden waarom ZMA zo populair is, maar het heeft ook een beetje een reputatie. In dit artikel duiken we in de wereld van ZMA, wat het doet en wat de voordelen zijn.

Wat is ZMA?

Zink, magnesium en B6 werden voor het eerst gecombineerd in BALCo in de jaren 80. Het idee was een supplement te maken dat kracht kon vergroten en spieren kon herstellen tijdens je slaap. De combinatie is inmiddels verfijnd en verbeterd, en het is nu een populair supplement voor veel atleten.

Wat doet ZMA?

Zink en magnesium zijn supplementen waar vaak een tekort van is. Daarom is het aanvullen met supplementen erg belangrijk.

Zink is belangrijk voor een goed metabolisme en hormoonhuishouding. We schreven al eerder een blog over alle voordelen van Zink. Magnesium helpt het lichaam met wel 300 processen. En vitamine B6 is geweldig in combinatie met deze twee, het helpt daarnaast de energieproductie. Deze 3 ingrediënten werken erg goed samen en versterken elkaar, dit is waarom ze samen in één supplement zitten.

De voordelen

Wanneer je hard traint, wil je natuurlijk graag resultaten zien. Hiervoor is een goede voeding belangrijk en je kunt veel voedingwaarden uit je gewone dieet halen. Toch zijn er een aantal producten waar dat net wat lastiger voor is. Zink en magnesium zijn van die ingrediënten. B6 versterkt de opname en effecten van zink en magnesium.

Zink is belangrijk voor het zenuwstelsel en de opbouw en het herstel van spieren. Magnesium heeft deze eigenschappen ook, maar het is voornamelijk belangrijk voor de aanspanningskracht van spieren.

Wanneer moet ik het innemen

Hoeveel je nodig hebt, is afhankelijk van jouw dieet. Gemiddeld genomen is 200-400mg magnesium en 8-12 mg zink voldoende. Er bestaat geen echt overschot voor B6, omdat het vaak langzaam en moeilijk wordt opgenomen in je lichaam.

Wij raden aan om ZMA in te nemen met een maaltijd, anders kan het vaak tot een opgeblazen gevoel lijden. Wat je moet vermijden is ZMA met calciumrijke voeding te combineren. Calcium vermindert de opname van zink, en dit is een probleem omdat je lichaam zink al vrij lastig opneemt van nature. Neem het daarom niet met whey protein of melk.

In conclusie

ZMA is een goed voorbeeld van een supplement dat zowel door ervaring van sporters, als de wetenschap wordt ondersteund. De beste ZMA supps bevatten naast voldoende Zink, Magnesium en B6, een aantal ingrediënten die de absorptie van deze stoffen bevorderen. Wanneer je een effectief ZMA supplement aan je dieet toevoegt, voldoende sport en goed eet, zul je de effecten – zoals verbeterde kracht, algehele gezondheid, eetlust en hormoonhuishouding – snel merken.

Reacties zijn gesloten.